Double Coat som fordonsfärg, billack, lastbilsfärg, maskinfärg och motorfärg – i tusentals kulörer

En färg för fordon, maskiner och motorer

Double Coat är en högpresterande 2-komponents polyuretanlack – ofta kallad sträckfärg eftersom den flyter ut till en slät, tät yta. Därför fungerar den lika bra som:

  • fordonsfärg / billack till bil, veteranfordon, A-traktor och motorcykel
  • lastbilsfärg för hytt, chassi, flak och detaljer
  • maskinfärg för entreprenadmaskiner, lantbruksmaskiner och industrikomponenter
  • motorfärg för motorblock, drev, kåpor och motordetaljer

Med andra ord kan du använda samma färgsystem på allt från karossplåt till motorer — så länge underlaget är rätt förberett.

Varför Double Coat är bättre än vanlig billack och maskinfärg

Det är en stor kvalitetsskillnad mellan Double Coat och färg som normalt används inom fordonsindustrin. Framför allt märks det över tid. Double Coat:

  • håller glans och kulör betydligt bättre
  • är extremt stark och slitstark mot slag, stenskott och nötning
  • har mycket god kemikalieresistens (olja, diesel, avfettning, salt)
  • är UV-beständig och bleks långsamt
  • är enkel att applicera oavsett metod
  • är ofta betydligt billigare än klassisk billack

Dessutom får du en yta med “sprutlackerad” finish även om du väljer att rolla.

Fordonsfärg – rolla eller spruta, finishen blir lika bra

Double Coat finns i tusentals kulörer och tre glanstal, vilket gör den perfekt när du ska lackera bil, entreprenadfordon eller traktor.

Det viktiga är att du inte måste spruta för att få en perfekt lackfinish.
Många kunder väljer att rolla Double Coat och får ändå en jämn, sprutlackerad yta. Det är särskilt uppskattat vid:

  • bil- och veteranbilsprojekt
  • A-traktorer / EPA-byggen
  • arbetsfordon och skogs-/lantbruksfordon
  • hjullastare, grävmaskiner, truckar och skördetröskor
  • släp, flak, ramar och chassi

Metoden är upp till dig: rolla, pensla eller spruta. Resultatet har alltid förutsättningar att bli lika bra, eftersom färgen flyter ut så effektivt.

Populära kulörer för fordon, maskiner och motorer

Vi levererar ofta Double Coat till olika slags fordon och maskiner. Här är ett urval av populära recept/kulörer:

  • Volvo BM Gul DC 36801
  • Volvo BM Grå DC 36800
  • Volvo Penta Grön DC 33829
  • Caterpillar Gul DC 36241
  • Kobelco Grön/Turkos DC 34349
  • SMV blå DC 34469
  • SMV Vitgrå DC 32463
  • Kawasaki Grön DC 35265
  • New Holland Blå DC 36726
  • Kubota Orange DC 38931 (RAL Effect 390-5)
  • m.fl.

Vill du ha en specifik tillverkarkulör eller en äldre veterankulör? Kontakta oss så matchar vi rätt.
(Bilden på sidan visar t.ex. en Kobelco målad i Kobelco-grön Double Coat, vilket var en perfekt matchning enligt ägaren.)

Maskinfärg för entreprenad- och lantbruksmaskiner

Som maskinfärg är Double Coat ett tryggt val när du vill ha lång hållbarhet på ytor som får stryk. Den används ofta på:

  • entreprenadmaskiner (grävare, hjullastare, kranar)
  • lantbruksmaskiner (traktorer, redskap, tröskor)
  • truckar och industriutrustning
  • slitdelar, skopor, plogar och ramar

Här väljer många halvblank eller matt glans för att dölja smårepor bättre, men glansen är helt valfri.

Motorfärg – 2K motorfärg i valfri kulör

Double Coat är också en utmärkt motorfärg, särskilt i halvblank finish som ger en fabriksnära glansnivå.

Fördelar som motorfärg:

  • exceptionellt god utflytning (sträckfärg)
  • enkel att spruta, rolla eller pensla
  • extremt stark och tålig för permanent hållbarhet
  • tusentals kulörer, t.ex. klassisk Volvo Penta-grön
  • fungerar på både nya och renoverade motorer (t.ex. Yanmar)

H3: Måla en motor med Double Coat (kort metod)

  1. Rengör motorn noggrant med 3M Citrus Cleaner Spray som löser fett, olja, tjära och sot.
  2. Ta bort rost och grundmåla med antingen IJmopox ZF Primer eller Prosol 2K epoxiprimer på sprayburk.
  3. Applicera Double Coat Halvblank med spruta (t.ex. Satajet 1000 B RP) eller med pensel/roller.

På så vis får du en slät och kemikalietålig motorfinish som håller.

Kort om system och underlag

För bästa resultat gäller alltid samma grundprincip:

  1. Tvätta/avfetta noggrant
  2. Slipa till rätt yta
  3. Grunda vid behov (epoxiprimer på plåtrena ytor)
  4. Lacka Double Coat i rätt skikttjocklek

Vi håller tekniken kort här för att behålla sidans fokus på fordonsfärg / lastbilsfärg / maskinfärg / motorfärg / billack.

Sammanfattning

Double Coat är en slitstark 2K-polyuretan som fungerar som fordonsfärg, billack, lastbilsfärg, maskinfärg och motorfärg. Den ger sprutlackerad finish även vid rollning, håller glans och kulör över tid och kan brytas i tusentals fabriks- och veterankulörer.